Malaysia tanah Airku

Malaysia tanah Airku
Jalur gemilang

Friday, January 2, 2009

UiTM VS KHALID

Assalammualaikum, saya telah terpanggil untuk menjawab satu soalan yang saya terima dari hardcore PKR Sungai Pinang.... soalannya berbunyi berikut adakah pakatan rakyat merupakan alternatif kepada orang melayu islam



Jawapannya:



1) Uitm adalah merupakan hak-hak dibawah artikel 153 yang mana UiTM adalah dikhaskan kepada orang melayu dan bumiputera sahaja.



2) Sekiranya kita menerima 10% daripada orang lain ke dalam UITM maka kita akan menidakkan hak 10% orang melayu yang lain untuk belajar di menara gading sebagai mana yang termaktub dalam perlembagaan malaysia.



3) Sekiranya kita mengambil kira 10% itu pada tahun 2010 ini bermakna UiTM akan menidakkan hak lebih 20,000 orang melayu dan bumiputera yang akan tercicir daripada pelajaran.



4) sekiranya kita meneliti sejarah yang tertulis, dalam perjalanan sebuah negara bernama malaysia kita akan dapat mengetahui bahawa universiti pertama yang ditubuhkan di Tanah Melayu ialah Universiti Malaya yang mana pada ketika itu terlalu sikit orang melayu yang dapat meyambung pelajaran nya .. (ini kerana dasar kuota untuk bumiputra belum diperkenalkan) telah mengambil lebih banyak orang bukan melayu untuk menyambung pelajaran kerana mereka telah mendapat pendiidikan yang lebih baik di bandar-bandar utam Tanah Melayu ketika itu.. dimana orang orang yang mungkin seperti saudara atau yang macam saudara pun mungkin belum lahir ketika itu hendak mengadu nasib. Saudara boleh tanya keapda saudara HUSam Musa yang pada ketika itu mungkin berada di Universiti Malaya , apa yang kawan-kawan yang seusianya dari kampung sedang lakukan sedangkanpada ketika itu beliau sedang belajar disana . mungkin mereka menoreh getah, menanam padi ataupun paling tidak pun.... entah lah mungkin tuan-tuan dapat pikir dengan sendiri.



5) hasil daripada komitmen kerajaan pada ketika itu iaitu kerajaan yang telah diterajui oleh UMNO dan barisan nasional telah memastikan dan terus memperjuangkan secara konsisten untuk membela nasib orang melayu. melalui maktab latihan rida di jalan othman dengan kapasiti pelajarnya hanya 30 orang dan dinaik taraf kepada ITM dan seterusnya UITM dan baberapa agensi lain yang berkaitan.



6)Seterusnya melaluinya DEB yang kita perjuangkan telah lahirnya individu seperti TUN DAIM ZANUDDIN, Saudara Zulkifli Nordin, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan Ayahnya, Azmin Ali dan tak lupa juga kepada Khalid IBRAHim .... yang kekadang pada saya agak lupa daratan.....dan ramai lagi



7)saya juga ingin bertanya kepada tuan adakah patut kita nak korbankan hak kita, sedangkan orang lain amat menjaga hak mereka (sekolah cina dan tamil)...... kenapa tidak kita satukan jer sekolah-sekolah tersebut dengan sekolah kebangsaan.?



8)Saya pernah mendengar sebelum ini dari orang pas.... di kawasan saya... kalo UMNO sudah tidak kuat lagi semua orang melayu boleh berharap kepada PAS kerana pas akan menjaga hak orang melayu dan agama islam tapi.... mungkin dulu....



9) saudara lihat sahaja di perak, pajakan tanah selama 999 tahun kepada orang bukan melayu dan bumiputera.... sedangkan ramai lagi orang diperak yang amat memerlukan tanah... sebagai contoh ibu tunggal , sekolah agama rakyat, asrama anak yatim, dan juga wakaf.... dan juga program perumahan rakyat termiskin.... inikan negara berkebajikan.....



10)Manakala diselangor pula Ladang Babi yang mana singapura cuma pengimport babi dan tidak membela disana, saudara cuba bayangkan apa bila ada lebihan babi dari Malaysia adakah mungkin nanti kita akan tersenarai sebagai Negara pengleuar babi terbesar didunia... dan sekiranya itu kerajaan lama punyer citer... sebagai parti yang telah dipilih oleh rakyat, PAS sepatutnya menghalang perkara ini daripada berlaku. Bukan hanya mengikut telunjuk DAP.



11) Saudara juga jangan lupa hasil daripada perjuangan UMNO dan Barisan Nasional Graduan UITM telah diterima di kebanyakan syarikat multinasional dan antarabngsa.. semua itu adalah jasa yang telah diberikan oleh cerdik pandai melayu dan bukan melayu.( Mungkin Itu lah sebab Kalid berahim tak suka , sebab ada orang akan jadik lebih baik dari dia.... Mungkin ini juga sedikit daripada PHD yang dia dapat.... Perangai Hasad Dengki)... Sila semak fakta sebelum bercakap tetnat hak2 orang melayu.



12) Dimana PAS ketika ini..... takut untuk menyatakan hak orang melayu...... orang islam....... berapa ramai graduan muslim yang telah dapat kita lahirkan dari pada perjuangan UITM,...... bukankah hanya ilmu yang bermanfaat dan digunakan akan memajukan agama islam dan orang melayu.. berapa ramai anak -nak orang kampung yang telah menjadi pegawai -pegawai bank, accountant, pegawai kerajaan... ahli perniagaaan yang berjaya.... saya takut nanti dek kerana nak Memenangi hati DAP -- maka akan jadi hak milik orang melayu tergadai... maksud tergadai bukan hilang tapi memberi peluang kepada orang menyentuh tentang hak istimewa orang melayu.... maka jadilah gabungan PASDAP... dah lePAS barula seDAP...... yang terlepas orang Melayu Islam dan yang sedap pula DAP.........

13) Walaupun UMNO dan barisan Nasional mempertahankan Hak-hak orang melayu namun.... rakyat lain tidak diketepikan dan bukan dijadikan hamba sepertimana mainan Pakatan Rakyat... Lihat sahaja dengan mat terbukan dan minda yang tidak sempit ..... lihat disekeliling.. kita siapakah yang merupakan pengerak utama kepada ekonomi malayisa... kedai hardware, kedai barangan plastik, restoran pusat dobi, dll lagi. Ini berlaku kerana UMNO dan Barisan Nasional Tidak Pecaya bahwa untuk mencapai pegangan ekuiti bumiputra sebanyak 30% maka kita perlua memaksa orang lain, untuk berhenti berkerja.... Maka dasar DEB pun dijalankan dan dalam masa yang sama bangsa lain juga mendapat peluang pendidikan dan perniagaan yang sama. Tetapi melalui agensi yang berlainan..

14) Slia tuan cuba lihat dinegeri kelantan...... walaupun PAS mengatakan mereka telah mentadbir kerajaan dengan baik ...... kenapa masih ramai yang terlibat dengan gejala sosial ... kalo betul undi PAS masuk syurga saya nak tanya kenapa Skuad amar makruf nahi mungkarnya masih dapat menagkap orang yang berdua-duan dan bermadu kasih..(Bukan Muhrim) Sekiranya kita pergi kekampung kampung banyak juga kes dadah (namun perkara ini didiamkan/ silent mode) Peluang perniagaan ... pulak macam mana........ di sebuah kampung di temangan..dan mungkin di kampung kampung yang lain... seluruh kampung berharap kepada kedai runcit ... siapa.... kenapa PAS tidak mengembeling Sumber yang ada .... kenapa PAS tidak Berniat untuk mengubah nasib orang melayu... memang betul di Pasar Siti Khadijah banyak peniga melayu islam..... tetapi kalo kita kira peratus mungkin sikit... so sekiranya ada orang pas membaca blog ini sila respon.... bukan apa..... dah nama blog ini wacana ... ini bermaksud perbincangan... bukan saya nak kata kerajaan UMNO perfect tapi saya nak kata setakat ini hanya UMNO dan Barisan nasional yang mampu mebela ketuanan melayu .... hak istimewa orang melayu dan yang penting sekali menegakkan syiar islam ...... setahu saya masa zaman pemerintahan dr Khir Lesen Pusat Hiburan, Spa dan PUB dan Disko ..... dah dibekukan ,...... dengar citer sekarang dah bertambah balik ker..... ( Saya ingat lagi ada satu ketika YB DUN SEMENTA DATO ABDUL RAHMAN PALIL. yang pegi serbu sekarang Dato Hassan Tak berani serbu ker?) Tuan Speaker pun takkan cakap jer.... pegi lah tengok.....mintak tolong beri penerangan..... satu lagi... kes jenayah di Klang Meningkat Ker?.... Agak-agak ramai tak anak melayu , bumiputera dan muslim... yang berkerja di proton dan subvendornya... berbanding toyota atau merc...........

So secara peribadi saya merasakan PAS tak PATUT menang di Kuala Terengganu selagi mereka tiada pendirian dan mengikut telunjujk DAP... tak pasal-pasal kedah pun nak wat Kandang Babi. Kalo UNDI PAS dapat Kandang Babi... Dosa ker PAhala?

No comments:

Post a Comment